stenalder

Stenalder kommunikation

Denne blogpost har været undervejs i lang tid og nu endelig formuleret ned på papir. Jeg syntes at det kunne være sjovt at skrive om visuelt sprog i lyset af tidens store trend – vi skal gøre som vi gjorde det i stenalderen. Der er Thomas Rode som prædiker at stenalderkost er det eneste rigtige at spise. Og senest har jeg læst en overskrift om ledelse som i stenalderen – hvad det så end betyder? Da jeg først blev inspireret til at skrive om visuelt sprog i et stenalder perspektiv kunne jeg ikke få billedet ud af mit hoved at de store stykker papir, som jeg hænger op på væggen er vores tids hulemalerier.

Det imponerende ved hulemalerierne er, at de er skabt for mange tusinde år siden med et sprog som kan læses af alle, nemlig billedsproget, der er årsagen til, at vi den dag idag kan aflæse historierne i de gamle hulemalerier.

Dermed ser jeg også nogle ligheder mellem hulemalerierne og visuelt sprog – de kan begge aflæses og forståes af mennesker på tværs af kulturer og tid – om det så er en tidsforskel på tusinde af år eller kulturforskelle mellem to afdelinger i en virksomhed eller mellem Danmark og Kina.

Så jeg vedkender mig tidens trend og går “stenalder” på kommunikationen og beklæder vægge med store stykker papir, hvor der igennem billeder og tekst skabes et fælles sprog og kommunikeres et budskab, som kan læses og forståes af alle.